Fortsätt till huvudinnehåll

MR vecka IV + fun facts



Under hela min placering fick jag rotera dagligen på avdelningens fyra MR-labb varav två har 3 Tesla
 maskiner och de andra två 1.5 Tesla. Eftersom det kördes lite olika undersökningar på de olika labben var det spännande att komma till praktiken varje dag. Jag fick se alla möjliga undersökningar man kan tänka sig och skapa positioneringar för några av de mest förekommande som ryggrad, axel- och knäled. Allting kändes nytt och spännande under hela den 4 veckor långa MR-placeringen, trots att jag hade hört från bl.a. klasskamrater att det kunde bli långtråkigt och monotont på MR. På 3 Tesla är det bättre att göra neuro- prostata, bröst och muskuloskeletala undersökningar. 3 Tesla maskinerna levererar bättre kvalitet på bilderna men är känsligare för fälthomogenitetsartefakter. Den långsammare tempot på MR gjorde också att jag fick långa förklaringar till mina frågor om säkerhet, läkemedel, MR-fysik och sekvenser. 


Lungmetastaser


All personal var otroligt kompetent och hade bra svar på alla mina frågor. När det gällde den emotionella aspekten var de inte lika insatta i som vi i Sverige eftersom omvårdnad inte ingår i deras utbildning. Därför kallar inte de sig gärna sjuksköterskor utan tekniker trots att de har samma arbetsuppgifter som röntgensjuksköterskor i Sverige. Dock upplevde jag att de var empatiska, professionella och deras patientbemötande skilde sig inte från det i Sverige. Mestadels är det assistenterna som tar hand om patienten före och efter undersökningen. 

FuN FAcT: 
Mumien på bilden, en man i nästan 60-års åldern från Horsukhet som levde någon gång mellan åren 285 och 30 f.Kr., dog av prostatacancer och är det näst äldsta kända fallet av sjukdomen. Mumien är daterad och diagnosticerad tack vare Lisbon Mummy Project, sponsrat av Siemens-Portugal. 


Och med detta avslutar jag min placering på MR på Da Luz. Det har varit oerhört givande att få vara med på denna resa, ha lärt mig så mycket och ha träffat så duktiga och snälla tekniker som Tiago, Joao, Fabio och min kliniklärare Fernando. Stort tack till all personal på Hospital da Luz, e até já!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Slätröntgen + Quiz

Nu leker vi quiz! Vad är det för patologi på bilden? (Rätt svar längst ner). Rutinerna i Portugal skiljer sig från Sverige eftersom det finns så lite klinisk information om patienterna. Här gäller det att förhöra dem beroende på undersökningens syfte, exempelvis om det är en lunga vi ska röntga inför en operation eller om det handlar om försäkringskontroller. För det mesta tas det bara en frontal på lungor och sida om läkaren begärt det. I vissa fall kan de också ha begärt en sidobild med höger sida mot detektorn beroende på vad läkaren vill se. Men vridningar tas bara ifall det är metastaser eller tumörer de frågar efter, en sådan undersökning fick jag aldrig se här. För det mesta var patienterna friska eller kom för kontroller efter gamla trauman.  När patienter som är inneliggande ska röntgas kör personalen mobiletten upp till avdelningen precis som jag hade sett göra i Sverige. Det roliga i det här fallet var att deras maskin såg ut som en giraff. Tidigare hade det ko

Hospital São Francisco Xavier

Sista delen av vår praktik blev vi placerade på ett sjukhus utanför city. Sjukhuset São Francisco Xavier är statligt ägt och ligger i Belem, kallas också för konstens sjukhus pga av den konstnärliga inredningen och bildgallerian i korridoren. Vi praktiserade inom slätröntgen på akutverksamheten. Den fungerar så att patienter med akuta skador kommer in till akuten där en sjuksköterska sköter triageringen och skickar patienten till rätt avdelning efter den initiala bedömningen. Patienten med skelettskador skickas omedelbart till väntrummet till slätröngen. Här behövs ingen remiss. Undersökningen läggs upp i RISet utan mycket klinisk information. Ofta står det endast trauma och teknikern har ansvar över att ta reda på var det gör ont och vad det är för kroppsdel som ska undersökas. Efter undersökningen görs heller ingen dokumentation. Bilden skickas till akutläkaren eller ortopeden som kommer träffa patienten efteråt och bestämmer behandlingen utifrån det de tolkat